εκπαίδευση coaching 

ΤΑ ΕΠΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ

ΚΕΝΤΡΟ 2: ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΑΠΟΛΑΥΣΗΣ

.**Το Δεύτερο Βήμα: Ρεύματα της Απόλαυσης,** Ποτάμια που κυλούν, πάθη που φλογίζουν, Ο χορός της ύλης και της ψυχής μπλέκεται, Μα η αληθινή απόλαυση, δεν ζητάει να κατέχει, αλλά να ελευθερώνει.

Το Κέντρο της Απόλαυσης βρίσκεται μερικά δάχτυλα κάτω από τον αφαλό και αντιπροσωπεύει τις ανάγκες μας για απόλαυση. Εδώ κατοικούν οι επιθυμίες μας για ηδονή, είτε αυτή προέρχεται από αντικείμενα, ανθρώπους, ουσίες ειίε από καταστάσεις. Οι πιο συνηθισμένες πηγές ευχαρίστησης είναι το φαγητό, το σεξ, το κάπνισμα, το αλκοόλ, καθώς και διάφορα χημικά που διεγείρουν ή χαλαρώνουν το σώμα, νόμιμα ή παράνομα. Όταν αυτές οι ανάγκες απαιτούν ικανοποίηση, συχνά μας μετατρέπουν σε σκλάβους, εμποδίζοντάς μας να σχετιζόμαστε με ειλικρίνεια και ελευθερία με τους ανθρώπους και τον κόσμο γύρω μας.

Οι σεξουαλικές εξαρτήσεις μας κρατούν δέσμιους, αδυνατώντας να δούμε τους άλλους ως ψυχές ή να τους αγαπήσουμε ανιδιοτελώς. Τους αντιλαμβανόμαστε είτε ως αντικείμενα ηδονής είτε ως απειλές για την ικανοποίηση αυτής της επιθυμίας.

Οι εξαρτήσεις μας από το φαγητό, τη νικοτίνη, το αλκοόλ και τα ναρκωτικά διαβρώνουν σταδιακά την υγεία μας, καταρρακώνουν τη θέληση και την αυτοπεποίθησή μας, ενώ αλλοιώνουν την αντίληψή μας για τον κόσμο. Επικεντρωνόμαστε τόσο στην ικανοποίηση των εξαρτήσεών μας που χάνουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε την ομορφιά και την αγάπη που μας περιβάλλει.

Συχνά, επειδή αδυνατούμε να ικανοποιήσουμε αυτές τις εξαρτήσεις, βιώνουμε δυσαρέσκεια. Αλλά ακόμα κι όταν τις ικανοποιούμε, η απόλαυση είναι στιγμιαία και σύντομα επιστρέφει η ίδια επιθυμία. Όσο αυτές οι εξαρτήσεις απορροφούν τον χρόνο, τα χρήματα και τις σκέψεις μας, η διαρκής ευτυχία παραμένει μακριά.

Κάποια στιγμή, κουρασμένοι από τον ατελείωτο κύκλο της επιθυμίας, της στιγμιαίας ικανοποίησης και της επανεμφάνισης της ίδιας επιθυμίας, θα νιώσουμε την ανάγκη να απαλλαγούμε από αυτή τη σκλαβιά. Θα θελήσουμε να μετατρέψουμε τις εξαρτήσεις σε προτιμήσεις ή, αν είναι καταστροφικές για την υγεία μας, να τις αποτινάξουμε εντελώς.

Όταν κάτι είναι προτίμηση, μπορούμε να το απολαύσουμε όταν το έχουμε, χωρίς όμως να αισθανόμαστε άγχος όταν δεν μπορούμε.

Είναι ενδιαφέρον πως, στην αρχή, πολλοί από εμάς επιδοθήκαμε σε αυτές τις εξαρτήσεις ως ένδειξη ελευθερίας. Πιστέψαμε ότι το να καπνίζουμε ή να πίνουμε ήταν τρόποι να εκφράσουμε την ανεξαρτησία μας από τους άλλους. Και όμως, ειρωνικά, στο τέλος χάσαμε την ελευθερία μας προς όφελος αυτών των ίδιων αναγκών. Απελευθερωθήκαμε από τον έλεγχο των άλλων, αλλά υποδουλωθήκαμε στις εξαρτήσεις μας.

Παράλληλα, οφείλουμε να απαλλαγούμε από κάθε αίσθημα ενοχής που μπορεί να προκύπτει όταν ικανοποιούμε αυτές τις ανάγκες. Αν προσπαθούμε να απελευθερωθούμε από τις εξαρτήσεις λόγω ενοχών ή ντροπής, πιστεύοντας ότι δεν αξίζουμε αγάπη όταν ενδίδουμε σε αυτές, είναι πιθανό να αντιμετωπίσουμε μεγαλύτερη αντίσταση. Οι αλλαγές που κάνουμε στη ζωή μας πρέπει να προέρχονται από την κατανόηση ότι αυτές οι επιλογές είναι προς όφελός μας, και όχι επειδή αισθανόμαστε ενοχές ή πιστεύουμε ότι έτσι θα γίνουμε πιο αγαπητοί και αποδεκτοί από τους άλλους ή από τον Θεό για όσους πιστεύουν.

**Το Κέντρο της Απόλαυσης**


Λίγα δάχτυλα κάτω απ' τον αφαλό,

κατοικούν οι επιθυμίες της ηδονής.

Φαγητό, σεξ, κάπνισμα, αλκοόλ,

και χημικές ουσίες και γεύσεις που διαπερνούν το σώμα,

νόμιμες ή παράνομες,

όλες ζητούν να γεμίσουν το κενό.


Μα γίνονται δεσμά,

αλυσίδες που μας κρατούν σκλάβους,

μας εμποδίζουν να δούμε καθαρά,

να νιώσουμε ελεύθερα τον κόσμο γύρω μας.

Η ηδονή, αντί για χάρισμα,

γίνεται καπνός που θολώνει το βλέμμα.


Οι σεξουαλικές εξαρτήσεις,

αγκυλώνουν την καρδιά,

δεν αφήνουν χώρο για αγάπη ανιδιοτελή.

Οι άνθρωποι γίνονται αντικείμενα ηδονής,

ή φόβοι που κλέβουν τη γεύση αυτής της απόλαυσης.


Τρώμε, καπνίζουμε, πίνουμε,

όλα αυτά καταστρέφουν τη θέλησή μας,

κατακρημνίζουν την υγεία μας.

Η ψυχή μας ξεχνάει την ομορφιά,

όταν ο κόσμος γίνεται φόντο,

πίσω απ' τη λαχτάρα της στιγμής.


Και το παράδοξο;

Όταν η επιθυμία ικανοποιείται,

η γεύση χάνεται τόσο γρήγορα,

κι η ίδια δίψα επιστρέφει, αχόρταγη,

κλέβοντας τη μόνιμη ευτυχία που προσμένουμε.


Κάποτε, η κούραση της επανάληψης,

θα μας ωθήσει ν' αναζητήσουμε την ελευθερία.

Να σπάσουμε το κύκλο της σκλαβιάς,

να μετατρέψουμε την εξάρτηση σε επιλογή,

να κρατήσουμε τη χαρά όταν έρχεται,

χωρίς να πονάμε όταν λείπει.


Κι όμως, ειρωνεία,

καπνίσαμε και ήπιαμε

για να νιώσουμε ελεύθεροι.

Σκεφτήκαμε πως έτσι θα ξεφύγουμε

απ' τον έλεγχο των άλλων.

Μα τώρα οι ανάγκες μάς κυβερνούν,

οι αλυσίδες είναι δικές μας,

κι η ελευθερία μια μακρινή ανάμνηση.


Χωρίς ενοχές, πρέπει να περπατήσουμε,

όχι από ντροπή ή φόβο ότι δεν αξίζουμε αγάπη,

μα γιατί γνωρίζουμε πως αυτό είναι το σωστό.

Όχι για να γίνουμε αγαπητοί,

μα γιατί αξίζουμε να είμαστε ελεύθεροι

από τα δεσμά της δικής μας πλάνης.

Οι στάσεις που ανοίγουν τους γοφούς βοηθούν στην εξισορρόπηση του τσάκρα Svadhisthana, δημιουργώντας άνοιγμα και δεκτικότητα στο συναισθηματικό μας κέντρο, κάνοντάς μας πιο διαθέσιμους να συνδεθούμε με τους άλλους και να διοχετεύσουμε τη δημιουργικότητά μας.


Ακολουθία Γιόγκα για το Τσάκρα: Τσάκρα του Ιερού Οστού (Swadhisthana)

Κάθε τσάκρα μπορεί να είναι είτε υπερδραστήριο είτε υπολειτουργικό, επηρεάζοντας αντίστοιχα το φυσικό και το νοητικό σώμα με συγκεκριμένους τρόπους. Όταν ένα τσάκρα είναι σε ισορροπία, το άτομο αισθάνεται ότι έχει τον έλεγχο των πράξεων και των συναισθημάτων του, και όλοι πρέπει να επιδιώκουν αυτήν την ισορροπία. Η ισορροπία σε όλα τα τσάκρα μπορεί να επιτευχθεί κατανοώντας τόσο το φυσικό σώμα όσο και την ψυχική κατάσταση του νου. Προβλήματα που σχετίζονται με τα αναπαραγωγικά όργανα, τους νεφρούς και την ουροδόχο κύστη είναι σημάδια ανισορροπίας στο δεύτερο τσάκρα - το Τσάκρα του Ιερού Οστού (Swadhisthana). 

Η έλλειψη κινήτρου, η απουσία ελέγχου των συναισθημάτων, το αίσθημα ασημαντότητας, η έλλειψη ενέργειας ή δημιουργικότητας, καθώς και τα συναισθήματα ενοχής και ντροπής είναι μερικά από τα σημάδια ανισορροπίας σε αυτό το τσάκρα.

Η ανισορροπία στο Τσάκρα του Ιερού Οστού μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη, εθισμούς (κάθε είδους), ανθυγιεινή σεξουαλική ορμή, διαταραχές περιόδου, υπερβολική αύξηση βάρους, προβλήματα γονιμότητας, ενδομητρίωση, ινομυώματα μήτρας, κ.λπ. Οι μαθητές που έχουν ανισορροπία σε αυτό το τσάκρα θα δυσκολεύονται επίσης να προσαρμοστούν στις αλλαγές της ζωής (εργασία, σπίτι, σχέσεις) και θα βρίσκονται σε συνεχή άρνηση.

Το Ιερό Τσάκρα ή Swadhisthana είναι ένα ενεργειακό κέντρο που βρίσκεται τέσσερα δάχτυλα (περίπου 5 εκ.) κάτω από τον αφαλό (στην κάτω κοιλιακή χώρα). Αυτή η περιοχή θεωρείται το κέντρο της οικειότητας, της ευχαρίστησης, του ελέγχου των σεξουαλικών οργάνων και της δημιουργικότητας. Φυσικά, αυτό το ενεργειακό κέντρο είναι υπεύθυνο για την αίσθηση της γεύσης, τις αναπαραγωγικές λειτουργίες, όλα τα υγρά του σώματος, την κυκλοφορία του αίματος, τους νεφρούς, τους γοφούς, την πύελο και την κάτω πλάτη

Το Ιερό Τσάκρα συνδέεται με το στοιχείο του νερού και τον ήχο "vam" (μπίτζα μάντρα). Η ενέργεια αυτού του τσάκρα θεωρείται θηλυκή ή σεληνιακή, γι' αυτό και περιλαμβάνεται η πρακτική της Παραλλαγής D του Χαιρετισμού στη Σελήνη (Chandra Namaskar Variation D), η οποία βοηθά στην εξισορρόπηση της σεληνιακής πλευράς (ή Ida nadi) του σώματος.

Κατά τη διάρκεια της πρακτικής των στάσεων γιόγκα σε αυτήν την ακολουθία, είμαστε προσεκτικοί στην περιοχή της κάτω κοιλιάς. Σε κάθε στάση, παραμένουμε σταθεροί και να αφήνουνουμε οποιαδήποτε νοητική αντίσταση που μπορεί να αισθάνονται (όχι όμως τη φυσική αντίσταση όπως ο πόνος). Αυτή η νοητική αντίσταση μπορεί να εμφανιστεί με τη μορφή οδυνηρών αναμνήσεων, προσωπικών αποτυχιών, αυτοκριτικής, τελειομανίας, κ.λπ.

Αυτή η ακολουθία για το Ιερό Τσάκρα έχει σχεδιαστεί με κύρια εστίαση στην κάτω κοιλιακή χώρα (που είναι η θέση του Ιερού Τσάκρα), την κάτω πλάτη, τα ανοίγματα γοφών και τους κοιλιακούς μυς. Οι στάσεις μεταβαίνουν σταδιακά από όρθιες-γονατιστές-καθιστές-ξαπλωμένες μπρούμυτα-ανάσκελα, σε ροή. 

Η Παραλλαγή D του Χαιρετισμού στη Σελήνη ενεργοποιεί και εξισορροπεί την Ida nadi, δημιουργώντας το τέλειο θεμέλιο για την πρακτική των μεμονωμένων στάσεων της ακολουθίας. 

Οι όρθιες στάσεις γιόγκα, όπως η Στάση του Αντίστροφου Πολεμιστή (Viparita Virabhadrasana) και η Στάση του Μισού Φεγγαριού (Ardha Chandrasana), προκαλούν τόσο το σώμα όσο και το νου, προκειμένου να διατηρηθεί η σταθερότητα και η ισορροπία, που είναι χαρακτηριστικό της Ida nadi ή της σεληνιακής ενέργειας. 

Αυτό μειώνει σε μεγάλο βαθμό τον θόρυβο του νου ή τον αχρείαστο κύκλο σκέψης. Οι στάσεις Γάτα-Αγελάδα (Bitilasana Marjaryasana) και η Στάση της Τίγρης (Vyaghrasana) σε ροή με το Γόνατο στη Μύτη, αυξάνουν την ευκαμψία της σπονδυλικής στήλης και την προετοιμάζουν για τις επόμενες στάσεις της ακολουθίας.

Αυτές οι στάσεις ενεργοποιούν συλλογικά ολόκληρη την περιοχή του Ιερού Τσάκρα και τα όργανα που βρίσκονται εκεί, για να αφαιρέσουν οποιαδήποτε φυσικά ή ενεργειακά μπλοκαρίσματα με σκοπό να θεραπεύσουν πολλές ασθένειες που επηρεάζουν το φυσικό και νοητικό σώμα.